Seniorikoira

Seniorikoiralla kissanpäivät

Koirilla ei ole tarkkaa vanhuusikärajaa, mutta yleensä pienempien rotujen katsotaan olevan seniori-ikäisiä 7-vuotiaasta eteenpäin. Isommat rodut ikääntyvät yleensä aikaisemmin, joten koira on tällöin seniori 5 – 6 -vuotiaasta alkaen.

Harmaa kuono, hitaampi askel sekä aistien heikentyminen ovat näkyviä muutoksia. Vanhuus saattaa kuitenkin tuoda tullessaan myös ongelmia, joita ei ole helppo havaita, koska koirat pyrkivät peittelemään kipua ja muita vaivoja mahdollisimman pitkälle. Oireiden ilmetessä sairaus voi olla jo pitkälle edennyt. Ikääntyvä koira on altis esimerkiksi sydänsairauksille, hammasongelmille, erilaisille sisäelinsairauksille kuten munuaisten vajaatoiminnalle, tuki- ja liikuntaelinsairauksille sekä kasvaimille, muun muassa maitorauhas- ja kiveskasvaimille.

Terveystarkastus on suositeltavaa tehdä kaikille lemmikeille vuosittain. Seniori-ikäiselle koiralle vuositarkastus on erityisen tärkeä, jotta voidaan ennaltaehkäistä sairauksia, havaita ne ajoissa ja puuttua niihin heti. Varhainen diagnoosi ja hoito parantavat koiran elämänlaatua ja pidentävät elinikää. Myös säännöllisellä hammashoidolla, painon ja veriarvojen seurannalla ja mahdollisilla lisäravinteilla voidaan merkittävästi tukea seniorikoiran hyvinvointia.

Ikääntyvän lemmikin ravinnontarvekin muuttuu. Omaeläinklinikan henkilökunnalta kannattaa kysyä suosituksia seniorikoiralle sopivasta ruokavaliosta. Seniorin terveystarkastuskäynnillä omistaja voi myös keskustella pitkäaikaisen koiraystävänsä asioista ja pohtia esimerkiksi uusia tapoja koiran aktivoimiseen ja ulkoiluttamiseen.

Yhteinen tavoitteemme on elämäänsä ja oloonsa tyytyväinen lemmikki, jolla riittää elämäniloa myös vanhuusiässä.

Lue nivelrikosta täältä.