seniorikissa

Virkeyttä kissaveteraanille

Seniorikissoiksi määritellään Amerikan kissapraktikoiden yhdistyksessä (American Association of Feline Practitioners) 11-14 vuotiaat ja vanhuksiksi yli 15-vuotiaat kissat. Vanheneminen muuttaa kissan valve-unisykliä ja vähentää sen sietokykyä ympäristön ja päivärutiinien muutoksille. Jokainen kissayksilö ikääntyy yksilöllisesti, mutta ikääntymiseen liittyy usein mm.:

• immuunipuolustuksen heikkenemistä
  • näkö-, haju- ja kuuloaistin heikkenemistä
  • lihasmassan laskua
  • hammassairauksia
  • alentunutta janontunnetta, jonka vuoksi vanheneva kissa saattaa juoda liian vähän

Kiinnitä huomiota kissan käyttäytymiseen

Joskus kissan elämä menee mukavasti ilman mitään ongelmia. Kissoilla on kuitenkin usein myös sairauksia, mutta oireiden saatetaan liian usein ajatella johtuvan normaalista ikääntymisestä. Kissan sairauksien havaitsemista hankaloittaa se, että kissa on mestari peittämään kipua.

Kissan käyttäytymisessä tapahtuviin muutoksiin tulisi kiinnittää huomiota ja muutosten syyt tulisi tutkituttaa eläinlääkärillä. Esimerkiksi omiin oloihin normaalia enemmän vetäytyminen ja leikin väheneminen voivat olla merkkejä hoidon tarpeesta.

Useat ikääntyneiden kissojen sairaudet ovat kroonisia ja eteneviä. Yksi yleisemmistä on krooninen munuaisten vajaatoiminta, joka altistaa mm. kuivumiselle, ummetukselle, painonlaskulle ja ruokahaluttomuudelle. Myös kohonnut verenpaine, sokeritauti, kasvainsairaudet ja kilpirauhasen liikatoiminta ovat yleisempiä vanhoilla kuin nuorilla kissoilla.

Nivelrikkoa tavataan jopa 60-90 %:lla yli 12-vuotiaista kissoista. Usein muutokset vaikuttavat useaan niveleen yhtäaikaisesti ja aiheuttavat:

• jäykkyyttä, vähentynyttä aktiivisuutta ja hyppimishaluttomuutta
  • karvapeitteen kunnon heikenemistä, kun jäykkä keho ei taivu turkin itsehoitoon

Huolehditaan seniorikissoista

Nuoremman kissan kanssa on moni tottunut käymään eläinlääkärillä rokotuksilla, jolloin samalla kissalle on tehty terveystarkastus. Ikääntyneen kissan suhteen kannattaa kuitenkin käydä eläinlääkärillä useammin, niin sairaudet voidaan havaita ajoissa. Varhainen diagnoosi ja hoito parantavat kissan elämänlaatua ja pidentää elinikää.

Päällisin puolin terveelle seniorikissalle suositellaan terveystarkastusta puolen vuoden välein: on hyvä muistaa, että vanhalle kissalle 6 kuukautta vastaa ihmisvuosissa jo kahta elinvuotta. Mikäli kissalla on jokin tiedossa oleva sairaus, terveydenhuolto-ohjelma suunnitellaan sille yksilöllisesti.

Yhteinen tavoitteemme on elämäänsä ja oloonsa tyytyväinen lemmikki, jolla riittää elämäniloa myös vanhuusiässä.

Lue nivelrikosta täältä.

Lue kissan kivun tunnistamisesta täältä