Rokotukset

Koiran rokotussuositus

Rokotettavan koiran tulee olla terve ja matolääkitty. Nartut suositellaan rokottamaan ennen astutusta, pennut 12 viikon iästä alkaen ja sitten vuosittain tarkistamaan rokotustarve.
Rokotustarve vaihtelee riippuen matkustelusta, harrastuslajeista tai elinympäristöstä. Tiineiden eläinten rokottamista ei suositella.
Rokotuskäynnillä eläinlääkäri suorittaa kliinisen yleistutkimuksen varmistaakseen eläimen olevan terve, jotta rokote voidaan antaa.
12 viikon iässä
Yleensä kasvattaja on madottanut pennun ennen luovutusta. Pentu on kuitenkin suositeltavaa madottaa 1-2 viikkoa ennen rokotuksia.
Eläinlääkäri suorittaa yleistutkimuksen pennulle, jonka jälkeen se saa nelosrokotteen penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvovirusta ja parainfluenssaa (kennelyskä) vastaan. Ensimmäinen rokote ei anna riittävää rokotesuojaa, joten tehosterokote tulee antaa kuukauden kuluttua.

16 viikon iässä
Pentu saa tehosterokotteen penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvovirusta ja parainfluenssaa (kennelyskä) vastaan. Samalla voidaan antaa myös rabiesrokote. Rabiesrokotteen voi tulla ottamaan myös 2-4 viikkoa tehosterokotuksen jälkeen.
Pennun rokotesuoja on yleensä valmis n. 2 viikkoa tehosterokotuksen jälkeen.

1 vuoden iässä
Kun koira on täyttänyt vuoden, se saa tehosterokotteet penikkatautia, tarttuvaa maksatulehdusta, parvovirusta, parainfluenssaa ja rabiesta vastaan. Koira on syytä matolääkitä 1-2 viikkoa ennen rokotuksille tuloa.

Aikuisen koiran rokotukset
• vuosittain: parainfluenssa (kennelyskä)
• 3 vuoden välein: nelosrokote (penikkatauti, tarttuva maksatulehdus, parvo, parainfluenssa
• 3 vuoden välein: rabies
Yli vuoden ikäiselle koiralle annetut rokotteet ovat voimassa rokotteen valmisteyhteenvedon mukaisesti.
HUOM! Koiranäyttelyn järjestäjien rokotusvaatimukset voivat poiketa tässä esitetyistä suosituksista.
Myös ulkomailla matkustelevien koirien rokotustarpeet voivat poiketa tässä esitetystä merkittävästikin.

Kissan rokotussuositus

Kissojen rokotustarve vaihtelee suuresti kissan käytön, ympäristön ja kissapopulaation mukaan. Esim. sisäkissa, joka ei käy koskaan ulkona ei tarvitse yhtä laajaa rokotesuojaa kuin jalostuskissalan kolli tai ulkomailla matkusteleva näyttelykissa. Rokotettavan kissan tulee olla terve ja matolääkitty.

12 viikon iässä
Eläinlääkäri tekee pennulle yleistutkimuksen varmistuakseen, että pentu on terve. Sen jälkeen pentu saa rokotteet kissaruttoa ja –flunssaa vastaan. Yksi rokotekerta ei vielä anna riittävää rokotesuojaa, joten tehosterokote tulee antaa kuukauden kuluttua.

16 viikon iässä
Pentu saa tehosterokotteet kissaruttoa ja –flunssaa vastaan.
Jos kissalla on tarvetta, voidaan samalla antaa myös rabiesrokote. Rabiesrokotteen voi tulla ottamaan myös 2-4 viikkoa tehosterokotuksen jälkeen.
1 vuoden iässä
Kun kissa on täyttänyt vuoden, se saa tehosterokotteet kissaruttoa ja –flunssaa vastaan. Samalla annetaan tarvittaessa myös rabieksen tehoste.
Aikuisen kissan rokotukset
Yli vuoden ikäiselle kissalle annetut rokotteet ovat voimassa rokotteen valmisteyhteenvedon mukaisesti.
Huom! Kissanäyttelyiden järjestäjän rokotusvaatimukset voivat poiketa tässä esitetyistä suosituksista.
Myös ulkomailla matkustelevien kissojen rokotustarpeet voivat poiketa tässä esitetystä merkittävästikin