Ravintoneuvonta: lemmikin ruokinta kuntoon

Ravintoneuvontaa Omaeläinklinikalla tarjoavat Omaeläinsairaala Mevet, Omaeläinklinikka Vetset ja Omaeläinklinikka Remedium.

Edistä lemmikin hyvinvointia yksilöllisellä ruokinnalla

Ravintoneuvonta auttaa sinua kaikissa lemmikin ravitsemukseen liittyvissä asioissa. Myös terveet lemmikit hyötyvät tasapainoisesta, hyvin suunnitellusta, terveyttä edistävästä ruokavaliosta. Ravintoneuvonnasta on apua sekä kotikoiran, että urheilevan ja työkoiran ravitsemuksellisissa asioissa. Kun koiran kanssa harrastetaan kestävyyttä vaativia lajeja koiran rasvan ja proteiinien tarve kasvaa. On huomattava, että ravinnonkäsittelyssä on myös rotukohtaisia eroja.

Tämän lisäksi ylipainoisille koirille ja kissoille kannattaa tehdä tarkka painonpudotusohjelma, että paino saadaan pudotettua turvallisesti ja pysyvästi.  Ikääntyvien lemmikkien ravitsemukselliset tarpeet muuttuvat, ja ruokinnan on hyvä muuttua niiden myötä, jotta seniorien elämänlaatu säilyy hyvänä. Myös kasvava pentukoira hyötyy yksilöllisesti räätälöidyn ravintosuunnitelman toteuttamisesta.

Eläinruokamarkkinoilla ei ole aina helppo osua oikeaan, varsinkin jos lemmikillä on ruokintaan liittyviä erityistarpeita tai sairaus, jonka hoito vaatii erityisdieettiä. Sairauteen liittyvää ravintoneuvontaa toteutetaan aina yhteistyössä eläinlääkärin kanssa ja eläinlääkärin diagnoosin pohjalta. Ravintoneuvonnasta voi olla apua:

Suolisto kuljettaa ja sulattaa ruokaa ja poistaa jätteitä elimistöstä. Suolisto on avainasemassa myös ravintoaineiden imeytymisessä verenkiertoon. Suoliston tasapaino häiriintyy helposti, jolloin se ei voi toteuttaa tehtäväänsä. Jos suoliston toiminta on epätasapainossa seurauksena voi olla ripulia tai ummetusta. Mikäli paksusuolessa oleva jäte alkaa käymään, siitä voi aiheutua ilmavaivoja ja uloste voi muuttua pistävän hajuiseksi. Kun suoliston toiminta ja ruokavalio on kunnossa lemmikin uloste ei haise koskaan pistävälle ja myös ulosteen koostumus on sopivan kiinteä. Voit pohtia eläinlääkärisi kanssa olisiko juuri sinun lemmikkisi ongelmiin apua ravintoneuvonnasta.

Tiede antaa perustan ravintoneuvontaan

Omaeläinklinikan ravintoneuvonnassa suunnitellaan tieteelliseen tutkimukseen perustuvia yksilöllisiä ruokavalioita koirille ja kissoille. Asiakkaana ovat yleisimmin koiran tai kissan omistajat, joiden lemmikki tarvitsee jonkin sairauden vuoksi ruokavalion muutosta ja tarkkaa suunnittelua. Ravintoneuvonnassa lemmikkisi ruokavalio sovitetaan juuri sinun lemmikillesi sopivaksi ja saat varmuuden, että lemmikkisi saa ruoastaan oikeat määrät kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja.

Ravintoneuvontaa Omaeläinklinikalla tarjoaa Johanna Anturaniemi, joka on tehnyt koirien ruokintaan liittyvää tutkimusta Helsingin Yliopiston Eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa vuodesta 2008 asti ja työskennellyt Yliopistollisen eläinsairaalan ruokintaklinikalla vuoden 2016 alusta saakka. Johanna on väitellyt tohtoriksi väitöskirja-aiheena nutrigenomiikka eli geenien ja ravinnon yhteisvaikutukset. Eläinlääkäriopinnot Johanna on aloittanut vuonna 2017.

Miten ravintoneuvonta etenee?

Mikäli kyse on sairauden hoidosta, varaa ensin aika eläinlääkärille diagnoosia varten. Diagnoosin pohjalta ravintoneuvoja pystyy pureutumaan ongelmaan tarkasti. Ennen ravintoneuvonnassa käyntiä omistaja täyttää kahden päivän ajan ruokintapäiväkirjaa. Ruokintapäiväkirjaan kirjataan kaikki lemmikin kahden päivän aikana syömä ruoka kuten:

Klinikkakäynti ravintoneuvojalla kestää sairaudesta riippuen puolesta tunnista tuntiin. Vastaanoton aikana käydään läpi nykyisen ruokavalion ongelmia, sairauden mukanaan tuomia erityistarpeita sekä omistajan toiveita uudelle ruokavaliolle.

Käynnin tuloksena on sairauden erityistarpeet huomioon ottava ruokavalio. Suolisto- ja iho-ongelmaisten eläinten kohdalla hintaan sisältyy vielä ruokavalion muokkaus kahden kuukauden ajan, sillä nämä sairaudet vaativat usein pidemmän ajan oikean ruokavalion löytymiseen.  Tämän lisäksi sairauden hoitoon suunnitellun ruokavalion toimivuutta seurataan tarvittaessa kontrollikäynneillä hoitavan eläinlääkärin luona.

Omaeläinklinikalla on ravintoneuvontaa saatavilla:

Varaa aika tilanteen mukaan eläinlääkärille tai suoraan ravintoneuvojalle.

Ravintoneuvoja Johanna Anturaniemi

Ajankohtaista

3 joulu, 2019
Tiedätkö milloin oksentelu ja ripulointi vaatii eläinlääkärin hoitoa?
28 marras, 2019
Oksentelu, ripulointi ja mahakipu voivat kertoa tulehduksesta
28 marras, 2019
Kutitteleeko koiran nenässä nenäpunkki?
27 marras, 2019
Tiesitkö mistä koiran korvatulehdus voi johtua?