Ravintoneuvonta

Etenkin lemmikeillä, joilla on jokin perussairaus, voidaan ravitsemuksen hyvällä suunnittelulla edistää elämänlaatua. Ruokavaliot ja oikeanlainen ravinto voivat parhaassa tapauksessa hidastaa perussairauden etenemistä. Myös terveet lemmikit hyötyvät hyvin suunnitellusta, terveyttä edistävästä ruokavaliosta.

Ravitsemusneuvojamme tekevät yksilöllisen, lemmikin terveydentilan huomioivan ravitsemussuunnitelman yhdessä omistajan kanssa. Ruokintasuunnitelmassa huomioidaan lemmikin ikä, koko ja elämäntapa. Esimerkiksi urheilevan koiran ravitsemustarpeet ovat aivan toiset kuin sohvalla makoilevan seurakoiran. On huomattava, että ravinnonkäsittelyssä on myös rotukohtaisia eroja.

Sairauteen liittyvää ravintoneuvontaa toteutetaan aina yhteistyössä eläinlääkärin kanssa ja eläinlääkärin diagnoosin pohjalta.  Eläinlääkäri voi suositella ravintoneuvontaa esimerkiksi virtsakiviin ja -kiteisiin sekä munuaisongelmiin.

Terveen lemmikin ravintoneuvonta

Ruokinta on hyvä tarkistaa lemmikin eri elämäntilanteissa ja ikävaiheissa elämänlaadun hyvänä säilyttämiseksi. Esimerkiksi pennun ja seniorin ravitsemukselliset tarpeet eroavat merkittävästi toisistaan, jolloin ne hyötyvät ikäkauden mukaisesta räätälöidyn ravintosuunnitelman toteuttamisesta. Erityisesti myös tiineenä olevien narttukoirien ravitsemuksen tulee olla kohdillaan syntyvien pentujen kasvun ja kehityksen varmistamiseksi. Yksilöllinen suunnitelma on tärkeä myös urheilevalle koiralle, koska tällöin proteiinin ja rasvan tarve kasvaa. Ravitsemukselliset tarpeet ovat mm. harrastuksesta ja rodusta riippuvaisia.

Iho- ja suolisto-ongelmaisten ravintoneuvonta

Ravintoneuvonnasta on apuaerilaisissa vatsavaivoissa, esim. ummetuksen, ripulin, vatsakivun, ilmavaivojen ja turvotuksen yhteydessä. Iho-ongelmia voidaan ratkoa esimerkiksi eliminaatiodieetillä. Sairaan koiran tai kissan ravintoneuvonta tehdään aina yhteistyössä eläinlääkärin kanssa.

Painonhallinta

Ylipaino on yksi lemmikkieläintemme tavallisimmista elämänlaatua heikentävistä vaivoista. Ravintoneuvonta auttaa sinua, kun lemmikki tarvitsee painonpudotusohjelmaa. Kissan ja koiran paino saadaan ravintoneuvonnan turvin putoamaan turvallisesti ja pysyvästi.

Omaeläinklinikalla on ravintoneuvontaa saatavilla:

• Espoossa Omaeläinklinikka Remediumissa – Varaa aika:  09 8567 6646 tai netistä
  • Helsingissä Omaeläinsairaala Mevetissä –  Varaa aika: 09 565 5600
  • Kirkkonummella Omaeläinklinikka Vetsetissä – Varaa aika: 09 295 9000 tai netistä

Varaa aika tilanteen mukaan eläinlääkärille tai suoraan ravintoneuvojalle.