Tähystyskirurgia

Vatsaontelon tähystys tarkoittaa nukutuksessa tehtävää tähystystoimenpidettä, jossa vatsaontelo täytetään hiilidioksidilla ja pienten vatsanpeitteisiin tehtävien reikien kautta viedään metalliset, ontot 5-10 mm Ø putket (portit) vatsaonteloon. Porttien kautta pystytään optiikan ja kameran avulla tarkastelemaan vatsaonteloa sisältä sekä viemään erilaisia työvälineitä vatsaonteloon.

Tähystämällä voidaan steriloida narttukoira tai poistaa uroskoiralta piilokivekset. Mahalaukku voidaan ennaltaehkäisevästi kiinnittää torsioon taipuvaiselta koiralta ja virtsakivet voidaan poistaa tähystysavusteisesti pienemmästä haavasta kuin avoleikkauksella. Kasvainepäilyissä pystytään tutkimaan vatsaontelon elimet ja ottamaan koepaloja eri elimistä.

Tähystysleikkauksen etu avoleikkaukseen verrattuna on kameran antama tarkempi näkyvyys ja mahdollisuus käydä koko vatsaontelo läpi pienten reikien kautta, pienten haavojen aiheuttama pienempi leikkauskipu sekä nopeampi toipuminen.

Yleisin vatsaontelon tähystysleikkaus on narttukoiran laparoskooppinen sterilointi, jossa poistetaan munasarjat. Leikkaus voidaan suorittaa vatsan keskilinjaan, navan molemminpuolin tehtävistä 2 portista (karvoja ajellaan enemmän kylkiin päin, tehdään 2 pientä haavaa) tai 3 portista (karvojen ajelu on vain keskilinjasta, 3 pientä haavaa). Laparoskooppisen steriloinnin jälkeen kipulääkitys on yleensä tarpeen vain muutaman päivän ajan; liikunnan tulee olla rauhallista viikon ajan ja jo 2 viikon kuluttua voi palata normaaliin rasitukseen (agility tms).

Laparoskooppinen sterilointi on paras tehdä anestruksen aikana eli silloin kun koiralla ei ole juoksua tai valeraskautta päällä. Tällöin kudokset ovat pienimmillään ja niissä on vähemmän verenkiertoa. Joskus laparoskooppinen leikkaus täytyy muuttaa avoleikkaukseksi. Syitä tähän on mm. se, jos kohtu on epänormaalisti suurentunut tai koiralla on poikkeuksellisen suuri perna, joka alkaa vuotamaan porttien laiton yhteydessä. Selkeä märkäkohtu on aina turvallisinta poistaa avoleikkauksella.

Laparoskooppinen sterilointi on hyödyllisin isommalle koiralle koska kääpiökoiralla/kissalla avoleikkauksen haava munasarjojen poistossa on suunnilleen samankokoinen kuin useampi pieni porttihaava kun taas isolla koiralla haavojen koossa on valtava ero. Tämän takia laparoskooppisen steriloinnin suositusrajana on meillä 7 kilon koko. Jos taas tarkoituksena on tarkastaa vatsaontelo läpi tai tehdä muita tähystystoimenpiteitä, hyödyttää laparoskopia myös pieniä kääpiökoiria ja kissoja.

OMAELÄINSAIRAALA MEVET

helsinki, Suomi
Höyläämötie 5
Varaa aika 09 565 5600
Ajanvarauksella ma-pe 7.30-20.00

24/7 päivystys

OMAELÄINSAIRAALA KUOPIO

kuopio, Suomi
Ajanvarauksella ma-pe klo 8.00-18.00,

24/7 päivystys

Näytä lisää

Ajankohtaista

3 joulu, 2019
Tiedätkö milloin oksentelu ja ripulointi vaatii eläinlääkärin hoitoa?
28 marras, 2019
Oksentelu, ripulointi ja mahakipu voivat kertoa tulehduksesta
28 marras, 2019
Kutitteleeko koiran nenässä nenäpunkki?
27 marras, 2019
Tiesitkö mistä koiran korvatulehdus voi johtua?
Kaikki artikkelit