Norjan veriripuliepidemia

Norjassa esiin tullut koirien veriripuliepidemia on huolestuttanut koiranomistajia myös meillä Suomessa. Suomessa vastaavaa epidemiaa ei ole todettu. Selvää yksittäistä syytä norjalaiskoirien sairastumiselle ei ole toistaiseksi löydetty, mutta sairaus on tähän mennessä vaatinut yli 20 koiran hengen. Paikallisten viranomaisten selvitystyö on edelleen kesken ja voi kestää vielä viikkoja. Koirasta toiseen tarttuvaa aiheuttajaa ei ole todettu.

Suomen viranomaisen Ruokaviraston suosittelemat varotoimenpiteet kohdistuvat toistaiseksi ainoastaan koirien tuontiin Norjasta Suomeen, mitä suositellaan toistaiseksi välttämään. Muille varotoimenpiteille ei viranomaisen mukaan toistaiseksi ole aihetta.

Tiedetään, että Suomessa tavataan koirien verenvuotoista suolistosairautta yksittäisinä tapauksina melko säännöllisesti ympäri vuoden. Tämän sairauden nimi on AHDS eli acute hemorrhagic diarrhea syndrome ja se on aiemmin tunnettu nimellä HGE eli hemorrhaginen gastroenteriitti. Sairaus ei ole koirasta toiseen tarttuva, mutta sen taustasyyt tunnetaan vielä huonosti. Kyseinen sairaus alkaa tyypillisesti äkillisesti ja etenee nopeasti. Sen oireita ovat runsaasti verta sisältävä ripuli ja/tai oksennus sekä koiran yleisvoinnin heikkeneminen. Tällaisten oireiden ilmaantuessa tulee hakeutua nopeasti eläinlääkärin vastaanotolle.

Ruokavirasto seuraa aktiivisesti tilannetta ja tiedottaa lisää tarvittaessa. Alla lisätietoa.

Ajankohtaista

16 tammi, 2020
Koiran hampaiden harjaaminen
13 tammi, 2020
Onko lemmikkisi vyötärölle kertynyt rasvaa?
3 tammi, 2020
Märkäkohtu on yleinen leikkaamattomilla narttukoirilla
20 joulu, 2019
Kissan sterilaatio ja kastraatio