Myrkylliset kasvit

Myrkylliset pääsiäiskasvit

Pääsiäinen on lähestyvän kesän merkki. Moni haluaa juhlistaa kevättä ja pääsiäistä piristävillä kukilla. Pääsiäissesongin kukkia ovat mm. narsissit, tulppaanit ja muut sipulikasvit.

Narsissit ja tulppaanit ovat lemmikeille nieltynä jossain määrin myrkyllisiä. Yleensä vihreiden osien ja kukan syöminen aiheuttaa lähinnä ruuansulatuskanavaoireita kuten kuolaamista, oksentelua ja ripulia. Sipuliosat ovat myrkyllisempia ja niiden syöminen saattaa aiheuttaa myös vakavampia oireita kuten tärinää, alilämpöisyyttä, sydämen rytmihäiriöitä ja neurologisia oireita. Myös krookus ja hyasintti saattavat aiheuttaa ruuansulatuskanava oireilua, mikäli lemmikki syö kasvin sipuliosan.

Hoitona edellä mainittuihin myrkytyksiin on oireenmukainen tukihoito. Jos lemmikki on maistellut kasvin lehtiä ja vaikuttaa täysin oireettomalta, ei tilanne välttämättä vaadi eläinlääkärin hoitoa. Jos lemmikki on syönyt kasvin sipuliosia, kannattaa se oksetuttaa heti imeytymisen minimoimiseksi. Jos lemmikillä ilmenee rajumpia oireita kuten oksentelua, ripulia, tärinää tai apaattisuuttaa, kannattaa olla aina yhteydessä eläinlääkäriin.

Vaikka liljat eivät olekaan pääsiäisen sesonkikukkia, on hyvä muistaa, että ne ovat kissoille hengenvaarallisia. Kasvin kaikki osat voivat aiheuttaa kissalle akuutin munuaisvaurion. Jos kissan epäillään nauttineen liljan mitä tahansa osaa edes pienen määrän, kannattaa olla aina viipumättä yhteydessä eläinlääkäriin. Nopeasti aloitettu hoito voi pelastaa lemmikin hengen.