Koiran ripuli

Koiran ripuli – Oireet ja hoito

Koiran ripuli on yleinen vaiva. Miltei jokainen koira kärsii ripulista elämänsä aikana, ja ripuloiva potilas onkin tavallinen näky eläinlääkärin vastaanotolla. Valtaosa koirien ripuleista on ohimeneviä. Toisinaan ripuli voi kuitenkin olla hyvin raju, pahimmillaan henkeä uhkaava. Siksi koiran vointia ja oireita kannattaa seurata tarkalla silmällä.

Sisällysluettelo

Ripuloivan koiran oireet
Akuutti koiran ripuli johtuu usein bakteeri- tai virustartunnasta
Milloin eläinlääkäriin?
Koiranpennun ripuli: seuraa merkkejä kuivumisesta!
Veriripuli on koiralle hengenvaarallinen
Kuinka varautua eläinlääkärin vastaanottoon?
Ripuloivan koiran ruokinta

Ripuloivan koiran oireet

Koiran ripuli itsessään ei ole sairaus, vaan oire suolen toiminnan häiriöstä. Ripulin aiheuttajia onkin lukuisia. Ripulin oireista voidaan päätellä tarkemmin, minkä tyyppisestä ripulista on kyse:

• Jos koiran uloste on hyvin vetistä ja jopa ruiskuavaa, mutta ulostustarve ei ole kuitenkaan ole selvästi lisääntynyt, on kyse todennäköisesti ohutsuoliperäiseestä ripulista. Mitä vetisempää uloste on, sitä herkemmin koira kuivuu – tarkkaile siis koiran vointia!
  • Jos uloste on löysää ja limaista ja sen seassa on tuoretta verta, on kyse taas luultavasti paksusuoliperäisestä ripulista. Tällöin ulostustarve on yleensä lisääntynyt: koirat kakkaavat usein pieniä määriä kerrallaan useita kertoja peräkkäin.
  • Musta uloste on usein seurausta mahalaukun tai ylemmän suoliston verenvuodosta.
  • Harmaa, rasvainen uloste on tyypillistä haiman vajaatoimintaa sairastavilla koirilla.
  • Jos ripulin seassa on runsaasti verta, voi kyse olla erittäin vaarallisesta veriripulista. Vie tällöin koira välittömästi eläinlääkäriin!Jos ulosteessa on sen sijaan vain pieni määrä tuoretta verta, ei kyse todennäköisesti ole veriripulista.

Akuutti vai useamman viikon kestänyt krooninen ripuli?

Koirien ripulit voidaan jaotella kahteen luokkaan: akuutteihin (eli äkillisiin) ripuleihin ja kroonisiin (eli pitkäkestoisiin tai uusiutuviin) ripuleihin.

Koiran akuutin ripulin yleisimpiä aiheuttajia ovat tartunnalliset tekijät, eli virus- ja bakteeritartunnat, kuten ihmisillä. Myös alkueläintartunta, kuten giardia, voi aiheuttaa ripulin, mutta tämä ei ole kuitenkaan yhtä yleistä. Lisäksi muutokset ruokavaliossa tai yksilölle sopimattomat ruoka-aineet voivat aiheuttaa ripulin. Samoin koiran antibioottilääkitys voi sotkea suoliston normaalin bakteerikannan ja saada aikaan suolistohäiriön.

Kroonisen ripulin taustalla voi olla sopimaton ruokavalio: koira voi olla yliherkkä jollekin ruoka-aineelle, jolloin elimistö alkaa muodostaa tulehdusta jotain ruokavalion proteiinia kohtaan. Kroonistuneen ripulin selvittäminen on kuitenkin usein haastavaa, sillä mahdollisia syitä on lukuisia.

Milloin eläinlääkäriin koiran ripulin syytä selvittämään?

Koiran ripuli alkaa yleensä yllättäen ja voi olla aluksi hyvinkin rajuoireista. Oireilun alussa voi ilmetä myös voimakasta oksentelua. Lääkäriin ei silti tarvitse heti lähteä, jos koiran yleiskunto pysyy hyvänä eikä merkkejä elimistön kuivumisesta ole havaittavissa. Eläinlääkäriin on syytä ottaa yhteyttä, jos oireet eivät ala helpottaa muutamassa päivässä tai koiran yleiskunto alkaa heiketä. Eläinlääkäriin kannattaa hakeutua myös silloin, jos ripuli uusiutuu pian oireiden loputtua.

Jos koiran vatsa on jatkuvasti löysällä eli ripuli on krooninen tarvitaan yleensä eläinlääkärin apua. Tällaisen ripulin aiheuttajan selvittäminen on usein haastavaa ja vaatii eläinlääkäriltä useita tutkimuksia ja sairauksien poissuljentaa, sillä mahdollisia syitä on lukuisia.

Koiranpennun ripuli: seuraa merkkejä kuivumisesta!

Koiranpentu voi ripulin saatuaan mennä huonoon kuntoon selvästi aikuisia koiria herkemmin, sillä pennut menettävät ripuloidessaan ja oksentaessaan elimistöstään suhteellisesti enemmän nestettä kuin aikuiset koirat. Pentujen yleiskuntoa onkin tarpeen tarkkailla erittäin huolellisesti, eikä oireiden helpottamista kannata odottaa yhtä kauan kuin aikuisilla koirilla. Jos ripuloivan koiranpennun yleiskunto heikkenee, vie pentu nopeasti eläinlääkäriin!

Veriripuli on koiralle hengenvaarallinen

Akuutti veriripuli eli hemorraaginen enteriitti voi olla koiralle hengenvaarallinen. Veriripulista on kyse, kun ripuli on erittäin veristä ja koira voi muuttua shokkiseksi.

Mistä koiran shokin tunnistaa? Shokin oireita ovat seuraavat:

• Limakalvot muuttuvat vaaleiksi tai räikeän punaisiksi
  • Koira on selvästi vaisu
  • Koira ei reagoi normaalisti ärsykkeisiin.

Jos epäilet, että kyseessä on veriripuli, vie koira eläinlääkäriin välittömästi! Shokkinen ripulipotilas vaatii usein sairaalahoitoa, tapauksesta riippuen noin vuorokauden, joskus pidempäänkin.

Kuinka varautua eläinlääkärin vastaanottoon?

Jos koiran yleiskunto pysyy akuutista ripulista huolimatta hyvänä, ei ripulin syytä ei ole yleensä tarpeen määrittää. Tällöin hoito suunnitellaan ja mitoitetaan oireiden mukaan. Ripuloivan koiran hoidontarve selviää yleensä perustutkimuksella ja tarvittaessa verinäytteellä. Tämän jälkeen potilas saa tarvittavan nestehoidon sekä oireita helpottavaa lääkitystä ja tarpeen mukaan tukihoitoa.

Eläinlääkärille ei ole tarpeen viedä ulostenäytettä, sillä näytteen tutkimisella ei yleensä ole vaikutusta hoitoon tai paranemiseen. Myöskään röntgentutkimukselle ei yleensä ole tarvetta: röntgeniä käytetään lähinnä niissä tapauksissa, joissa epäillään, että koira on syönyt vierasesineen.

Koiran kroonisen ripulin tutkimus vaatii yleensä useita näytteitä

Kroonisen tai uusiutuvan ripulin hoito vaatii koiran hoito- ja sairaushistorian perusteellista selvitystä, veriarvojen kattavan selvityksen, ultraäänitutkimuksen sekä välillä myös tähystystoimenpiteen sekä koepalojen oton tähystysavusteisesti. Kroonisesta ripulista kärsivän koiran ulostenäyte tutkitaan myös usein.

Ripuloivan koiran ruokinta

Ripuloivan koiran paastottamista ei nykyään suositella. Sen sijaan koiralle kannattaa tarjota mahdollisimman helposti sulavaa ruokaa *). Tähän sopii hyvin esimerkiksi varta varten ripulipotilaille suunniteltu märkäruoka, joita on saatavilla eläinlääkäriasemilla ja apteekeissa. Kotiruokana sopii muun muassa keitetty kana, raejuusto ja läpikypsäksi keitetty puuroriisi.

Ruokaa kannattaa antaa ripulia potevalle koiralle pieniä määriä kerrallaan. Jos koira ripuloinnin lisäksi myös oksentaa, kannattaa ruokaa antaa vasta sen jälkeen, kun oksentaminen on laantunut.

Saatavilla on myös suolen toimintaa tukevia lisäravinteita, kuten Aptus Attapectin ja Promax. Riittävästä nesteensaannista on huolehdittava, ja tarvittaessa koiraa voi rohkaista juomaan tai juottaa varovasti lääkeruiskun avulla.

Huolestuttaako ripuloivan koiran kunto? Jos jäit epävarmaksi siitä, miten toimia, ota rohkeasti yhteyttä! Omaeläinklinikan eläinlääkärit huolehtivat lemmikkien hyvinvoinnista ympäri Suomen.

*) Akuutteihin ruoansulatuskanavan häiriöihin suunniteltuja ruokia ovat esim. Hill´s I/D tai Royal Canin Gastro Intestinal

Meillä on avainlippu!

7 Responses

1. 2 päivä menossa koira pirteä. Uloste limaista ei enään veristä. Iso tukko heinää tuli ulosteessa. Hyvä artikkeli 🦊

2. Läpikypsäksi keitetty puuroriisi? Keitetetäänkö se maitoon ihan normaalisiti?

1. Hei Annikki! Kiitos tarkentavasta kysymyksestä, riisi pitäisi keittää veteen. t. Jari / Omaeläinklinikka

3. Artikkelis oli hyvä hyöty. Koira ripuloinut päivän. Nyt keitin vedessä puuroriisiäoivottavasti kelpaa. On aika kranttu koira ruuan suhteen ollut ihan pennusta lähtien. On nyt 1v 8kk.
    T

4. Hei mikä on pieni määrä riisiä mitä tulee antaa, jossain lukee lusikallinen? Vai annetaanko se määrä mikä normaalisti ruokaa? 3pvä menossa ja voi hyvin. Aiemmin annettu koiranruokaa kunnes luin hyvän artikkelinne. Jätämme pois naksut. Tuleeko hakea jo jotain jauhetta apteekista vai riittääkö esim riisi. Pentu 5kk.

1. Hei! Määrät riippuu toki koiran koosta, mutta tarkoitus ei ole pitää koiraa nälissään. Kana-riisiseosta tulee tarjota pieniä annoksia useita kertoja päivässä. Vähitellen joukkoon voi lisätä turvotettua hyvin sulavaa nappulaa (akuutteihin ruoansulatuskanavan häiriöihin suunniteltuja ruokia ovat esim. Hill´s I/D tai Royal Canin Gastro Intestinal). Maitohappobakteerit ovat myös paikallaan. Kun koira on jo ollut kolme päivää ripulilla, niin suosittelemme varaamaan eläinlääkäriajan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

UUSIMMAT ARTIKKELIMME:

Koiranpentu ja kukkia

Koiranpennun rokotukset

Koiranpennun rokotukset on tärkeä osa ennaltaehkäisevää pennun terveydenhuoltoa ja rokotusohjelmaa tulee noudattaa huolellisesti. Koiranpennun rokottaminen suoraa koiraa merkittävimpiä tarttuvia tauteja vastaan nostamalla elimistön vastustuskykyä taudinaiheuttajian

koira tärisee

Mikä on koiranpennun luovutusikä

Koiran luovutusikä Suomessa koiranpennun luovutusikä on vähintään 7 viikkoa. Osalle pennuista olisi todennäköisesti parempi, jos luovutus tapahtuisi tätä myöhemmin. Koiran kehityksen kannalta on tärkeää, että

Irronnut maitohammas

Koiran maitohampaat

Koiran maitohampaat Koira saa ensimmäiset hampaansa, eli maitohampaat noin 3 – 4  viikon iässä. Maitohampaita on yhteensä 28 kpl. Sekä ylä- että alaleuassa on molemmissa:

koiran ruokinta

Koira ei syö

Kun koira ei syö, aina taustalla ei ole mitään erityisempää, vaan koira saattaa jostain syystä myös nirsoillakin. Syömättömyyden syynä voi olla kuitenkin myös monia sairauksia.