kissa pahvilaatikossa
Kaisa
Saarinen
Eläinlääkäri, klinikan johtaja

Kissan virtsatieongelmat: Kissan alempien virtsateiden sairaudet (FLUTD)

Kissojen alempien virtsateiden sairaudet (joista käytetään myös nimitystä “FLUTD” eli “feline lower urinary tract disease”) ovat melko yleisiä. Sairauden ja oireiden taustalla voi olla useampikin eri syy. Eläinlääkärikäynnillä pyritään selvittämään tätä taustasyytä, jotta hoito voidaan sen perusteella suunnitella. Taustasyitä voi olla myös useampi samanaikaisesti.

Kissojen alemmille virtsatiesairauksille altistavat mm. liian vähäinen juominen, liian vähäinen aktiivisuus/liikkuminen ja ylipaino. Usein sairastuneet ovat keski-ikäisiä kissoja, mutta kaikenikäisillä kissoilla voi olla oireita. Idiopaattisen kystiitin yhteydessä tyypillisesti kissan kokemalla stressillä on iso merkitys.

Kissan virtsatiesairauden oireet

Tyypillisiä oireita alempien virtsateiden sairauksissa kissalla ovat mm. tiheä laatikolla käynti, pienet pissat, verivirtsaisuus, muualle kuin hiekkalaatikkoihin virtsaaminen, laatikolla mouruaminen tai muuten äänteleminen, tiheä tulokseton virtsaamisen yrittäminen, tai takapään nuoleminen.

Kissalla voi olla vain yksi oire tai useampia oireita samanaikaisesti. Virtsatietukos, eli tila jolloin kissa ei pysty lainkaan virtsaamaan tai tulee vain ns. “ohivuototippoja”, on aina hätätapaus ja voi olla henkeä uhkaava – jos ei ole varmuutta onko kissa pystynyt lainkaan virtsaamaan tai yleisvointi on millään lailla heikentynyt, on oltava välittömästi jo päivystykseen yhteydessä. Muidenkin oireiden osalta tutkiminen mahdollisimman pikaisesti on toki suositeltavaa jo ihan kissan oireiden mahdollisimman nopeaksi helpottamiseksi.

Kissan virtsatiesairauden diagnoosi

Virtsatieoireiden diagnoosi tehdään oirekuvan ja tutkimusten perusteella. Kuten edellä mainittu, kissojen alempien virtsateiden sairauden, FLUTD, taustalla voi olla useita eri syitä, esimerkkejä näistä lueteltu alla. Hoitosuunnitelma kissan virtsatieoireille tehdään kun on ensin selvitetty oireiden taustaa tarkemmin: tutkittu kissan vointi, tutkittu virtsarakko ultraäänitutkimuksella ja samalla otettu ultraääniohjauksessa virtsarakosta virtsanäyte vatsanpeitteiden läpi, joskus myös esimerkiksi verinäytteet tai röntgenkuvat ovat tarpeen.

Kissan virtsatiesairauden eli FLUTDin taustalla voi olla muun muassa:

• Idiopaattinen kystiitti (FIC) – tämä on yksi yleisimpiä syitä etenkin nuorten kissojen virtsatieoireille. Kyseessä on sisäsyntyinen, toistuva, voimakas kipu virtsarakossa, stressi tyypillisesti liittyy oireiden syntymiseen.
  • Bakteeriperäinen tulehdus – tämä on harvinainen nuorilla kissoilla, mutta vanhemmilla kissoilla tavallisempi. Bakteeriperäisen tulehdukselle altistamassa voi olla myös taustasairauksia, kuten esimerkiksi munuaisten vajaatoiminta tai sokeritauti.
  • Virtsakivet (ja runsasmääräisenä esiintyvät virtsakiteet/sakka) – Kissoilla tavataan tyypillisimmin struviittikiviä tai kalsiumoksalaattikiviä. Struviittikivet voivat liueta ruokavaliohoidon avulla, mutta kalsiumoksalaattikivet joudutaan yleensä kirurgisesti leikkaamaan. Virtsakivissä voi myös olla useita kerroksia eri mineraaleja, jolloin muuten liukenevassa kivessä eivät välttämättä kaikki kerrokset liukenekaan ja joudutaan turvautumaan kirurgiseen hoitoon. Virtsakivileikkauksen jälkeen on erittäin tärkeää pyrkiä ehkäisemään virtsakiteiden ja edelleen uusien virtsakivien muodostuminen. Näiden syntymiseen vaikuttavat mm. liian vähäinen juominen, ruokavalio, ylipaino, liian vähäinen aktiivisuus ja liian harva virtsaamistiheys.
  • Virtsatietukos: voi syntyä esimerkiksi virtsakivien vuoksi tai mm. virtsakiteistä ja eritteistä muodostuneen (tyypillisesti peniksen päähän kertyneen) sakkatukoksen vuoksi tai myös olla ns. toiminnallinen tukos. Virtsatietukokset ovat hätätapauksia ja vaativat usein laajempia tutkimuksia ja toimenpiteitä mm. tukoksen kestosta ja potilaan kunnosta riippuen. Virtsateiden katetroimalla avaamisen lisäksi tarvitaan yleensä ainakin verinäytteiden tutkiminen ja suonensisäistä nestehoitoa/sairaalahoitoa kunnes munuaisarvot saadaan normalisoitumaan.
  • Virtsateiden kasvainsairaudet – ovat harvinaisempia, mutta etenkin vanhemmilla kissoilla välillä tavataan.
  • Käytöshäiriöt ovat myös mahdollisia esim. väärään paikkaan virtsaamisen taustalla, ilman varsinaisia kipuoireita, joita idiopaattisessa kystiitissä tavataan. Ympäristön muokkauksella, aktivoinnilla ja stressin minimoinnilla on tässäkin usein apua kuten myös idiopaattisen kystiitin yhteydessä.

Kissan virtsatiesaurauden eli FLUTDin hoito

Kissan alempien virtsateiden sairauden hoito riippuu paljon siitä, mitä syitä virtsatieoireiden taustalta on löytynyt. Yksi yhteinen tekijä kaikilla alempien virtsatiesairauksien taustalla on: juomisen lisääminen on tärkeää ja hyödyllistä kaikkien näiden alempien virtsatiesairaussyiden yhteydessä.

Lääkityksenä käytetään usein mm. kipulääkkeitä ja mikäli löydöksenä on bakteeriperäinen virtsatietulehdus, aloitetaan tarvittaessa sen lisäksi myös antibioottikuuri bakteeritulehduksen hoitamiseksi. Eläinlääkäri saattaa määrätä myös muita lääkkeitä tilanteen mukaan.

Isoa osaa oireista voidaan helpottaa sekä ennaltaehkäistä oireiden uusiutumista seuraavin kotona tehtävin keinoin:

1) Juomisen lisääminen on tärkeä osa hoitoa:

• Ruokaa kannattaa antaa pääosin märkäruokana, kuivaruokaa voi antaa lisänä lähinnä esim. aktivointipelien kautta.
    • Märkäruokaan voi myös lisätä hieman vettä, aloittaen ihan pienestä määrästä, jotta kissa tottuu tähän.
    • Vesikippoja kannattaa sijoitella eri puolille asuntoa, jotta kissa joisi ohi kulkiessaan, usein ruokapaikka ei ole paras paikka kissan vesikipolle.
    • Kannattaa myös kokeilla erilaisia vesikippoja, osa kissoista voi tykätä juomalaseista, toinen mukeista, monet pitävät läpinäkyvistä astioista, joten vaikkapa lasista uunivuokaa kannattaa kokeilla. Monet pitävät juoksevasta vedestä, joten suihkulähdekippoja kannattaa myös kokeilla.
    • Kissalle voidaan tarjota lisäksi makuvesiä: niitä voidaan valmistaa lisäämällä veteen esimerkiksi suolatonta kanan tai kalan keitinlientä tai katkarapuja ja näitä ”liemikuutioita” voi sitten pakastaa annospakkauksina jääpaloiksi ja laittaa päivittäin tuoreeseen pieneen vesimäärään tarjolle.
    • Vesikipoissa oleva vesi on myös tärkeää vaihtaa säännöllisesti, jotta kissalla olisi aina mahdollisimman raikasta vettä tarjolla.

2) Elinympäristön virikkeellistämisellä ja kissan aktivoinnilla on iso merkitys kissan kokeman stressin vähentämiseen ja tätä kautta virtsatieoireiden syntymisen vähentämiseen, artikkelistamme vinkkejä sisäkissan aktivointiin: https://www.omaelainklinikka.fi/kissan-aktivointi-sisalla/

3) Stressin minimointi ympäristössä: jos on tiedossa kissalle stressiä aiheuttanut asia, niin siihen puuttuminen on tärkeää. Lisäksi stressin minimoimiseksi voi kokeilla mm. feromonivalmisteita ja siihen tarkoitettuja ravintolisiä tai erikoisruokavalioita eläinlääkärin ohjeen mukaisesti. Tärkeintä on kuitenkin tarjota etenkin monikissataloudessa perheen jokaiselle kissalle riittävät resurssit – niin lepopaikkojen, tähystyspaikkojen, syömisen, juomisen kuin muunkin arjen toiminnan suhteen.

4) Riittävän tiheää virtsalla käymistä tukemaan olisi suositeltavaa, että hiekkalaatikoita olisi mielellään vähintään yksi enemmän kuin talouden kissojen lukumäärä on ja hiekkalaatikoita kannattaa sijoittaa eri paikkoihin asunnossa. Laatikon tulisi olla riittävän suuri, jotta kissan on sitä helppo käyttää, erimalliset laatikot voivat olla eri yksilöiden mieleen ja samoin hiekkamieltymykset voivat vaihdella yksilöiden välillä.

5) Laadukas ruoka ja usein nimenomaan virtsatieoireisiin tarkoitetut erikoisruokavaliot ja ravintolisät ovat myös tärkeä osa hoitoa ja voivat olla hyödyllisiä vaikkei kissalla olisikaan virtsakide- tai virtsakiviongelmaa, suosittelen näiden käyttämistä eläinlääkärin ohjeistuksen mukaan.

Kissa sohvalla, taustalla jouluvaloja
Joulu kissan kanssa

Haluatko tehdä joulusta hieman erityisen myös kissallesi? Paras joululahja kissalle on, että se pääsee tekemään kissamaisia asioita ja viettämään tavallista enemmän aikaa yhdessä sille rakkaiden

Koira leikkii vedellä puutarhassa
Ehkäise koiran lämpöhalvaus

Koiran lämpöhalvaus on hengenvaarallinen tila, josta voi aiheutua vakavia vaurioita sisäelimiin. Siksi koira on erityisen tärkeää pitää viileänä kesällä. Lämpöhalvauksen oireita ovat voimakas läähätys, kuolaaminen,

Raidallinen kissa haistelee takapihalla kukkaa
Kissalle myrkylliset ulkokasvit

Monet puutarhoissa, pihoilla ja parvekkeilla yleiset kukat ja kasvit ovat lemmikeille myrkyllisiä. Innokkaan viherpeukalon kannattaakin kiinnittää huomiota kasvien valintaan, jos perheessä on kissa. Uteliaat kissat

Kaikki aikamme eivät ole varattavissa nettiajanvarauksessa. Soita meille, jos et löydä etsimääsi käyntisyytä tai jos käynnille on useita syitä. Näin saamme varattua lemmikillesi sopivan ajan.