Kissa ei näytä kipua omistajalleen

Kissat ovat mestareita peittämään kaikki sairauden ja kivun oireet. Onneksi me eläinlääkärit voimme havaita ikääntymiseen liittyvät muutokset ajoissa ja hidastaa sairauden etenemistä oikean hoidon avulla. Myös kissan kipua voidaan hoitaa, jotta elämä on laadukasta.

Tampereen Omaeläinklinikalla on menossa kissakampanja:

Kissojen senioritarkastus nyt vain 160 euroa (normaalisti 260€)!

Terveystarkastuksessa tehdään kliininen yleistutkimus eli tarkistetaan suu, silmät ja korvat, kuunnellaan sydän- ja keuhkoäänet sekä tunnustellaan vatsaontelo ja pinnalliset imusolmukkeet. Lisäksi arvioidaan turkin ja ihon terveyttä sekä kissan kehonkunto. Yli 8-vuotiailta kissoilta suositellaan lisäksi tutkittavaksi veriarvot, verenpaine ja virtsanäyte.

Senioritarkastuksessa verinäytteestä tutkitaan munuaisarvot kroonisen munuaisten vajaatoiminnan varalta, kilpirauhashormoni kilpirauhasen liikatoiminnan varalta sekä fruktosamiini, joka kertoo verensokeritasosta viimeisten viikkojen aikana. Lisäksi määritetään elektrolyytit, maksa-arvot, proteiinit ja täydellinen verenkuva. Käynnillä voidaan sopia virtsanäytteen tutkimisesta. Myös virtsassa voidaan havaita merkkejä esimerkiksi munuaisten vajaatoiminnasta tai diabeteksesta.

Verenpaineeseen vaikuttaa paljon kissan kokema jännitys vastaanotolla. Sen vuoksi on tärkeää seurata verenpainetta jo ennen kuin kissalla on korkeaan verenpaineeseen viittaavia oireita, jotta voidaan selvittää kissan normaali verenpaine vastaanotolla ja huomata, jos siihen tulee muutoksia.

Kissalääkärimme Ilona Kuoppamäki tekee senioritarkastuksia läpi kesän, varaa aika puhelimitse 075 7590062. Vapaita aikoja vielä heinäkuun puolivälistä eteenpäin. Varaa aikasi nopeasti! Tutkimusta varten kissan tulee olla 12 tunnin ruokapaastolla (vettä saa juoda) sekä oltava käsiteltävissä ilman rauhoitusta.