Vesijuoksumatto

Fysioterapeuttista hoitoa vesijuoksumatolla

Vesijuoksumatto on kätevä apu fysioterapeuttisessa hoidossa – etenkin tuki- ja liikuntaelimistön leikkauksista toipuvilla potilailla sekä ylipainosta ja/tai nivelsairauksista kärsivillä koirilla. Vesiterapiaa voidaan käyttää myös kehittämään terveen koiran lihaskuntoa.

Juoksumaton nopeutta ja kaltevuutta sekä vedenpinnan korkeutta säätelemällä saadaan kullekin koiralle yksilöllinen harjoitus. Altaan vesi on puhdasta ja se desinfioidaan säännöllisesti. Vesi pidetään noin 27–28 asteen lämpöisenä.

Jokainen harjoitus aloitetaan rauhallisella kävelyllä ja harjoitusohjelma tehdään fysioterapeutin ja/tai eläinlääkärin ohjeistuksella. Mikäli vesijuoksumattoa käytetään terveen koiran kunnon kohottamiseen, pieneläinhoitajamme antavat opastuksen altaan käyttöön. Arat koirat totuttelevat juoksumattoon ja matolla liikkumiseen ensin ilman vettä. Vesijuoksumatto on sijoitettu alakertaan omiin rauhallisiin tiloihinsa, joissa vesi saa roiskua.

Koiran valmistelu vesijuoksumattoharjoitukseen

Koira tulee käyttää tarpeillaan ennen harjoitusta ja sen tulee olla puhdas sekä mielellään myös harjattu ennen altaaseen menoa. Ruokinta on hyvä tehdä vasta harjoituksen jälkeen.
Kylmällä säällä koiralle tulee ottaa lämmin mantteli/takki mukaan kylmettymisen estämiseksi. Klinikalla on pyyhkeitä koiran kuivaamista varten ja tarvittessa kuivaamiseen voidaan käyttää hiustenkuivaajaa.
Etenkin ensimmäisellä harjoituskerralla, kun tilanne on koiralle uusi, motivoidaan lemmikkiä makupalojen avulla. Klinikalta löytyy makupaloja harjoituskäyttöön, mutta etenkin nirsommille koirille on hyvä ottaa mukaan myös omia erityisherkkuja.

Tervetuloa vesiterapiaan! Juoksumatto on käytössä Omaeläinklinikka Remediumissa.

Tästä linkistä voit katsoa vesijuoksumattoa käytännössä >>