Artikkelit

Koronavirus

Toimenpiteet lemmikkien hoidon turvaamiseksi

Tiedote koronavirukseen liittyen Normaalin korkean hygieniatason lisäksi jatkamme edelleen kaikkien kosketuspintojen tehostettua desinfiointia. Klinikkakäynnin muistilista: Asioithan meillä vain terveenä Huolehdithan käsi- ja yskimishygieniasta klinikalle saapuessasi

suomenpystykorva

Koiran tyrät

Tyrällä tarkoitetaan elimen tai kudoksen työntymistä poikkeavaa reittiä pitkin sille kuulumattomalle sijainnille. Tyrät voivat olla koiralle harmittomia, mutta monet tyrät aiheuttavat lemmikille terveydellistä haittaa ja

kissa käpälä

Verikorva kissalla ja koiralla

Verikorvaksi kutsutaan tilannetta, jossa lemmikin korva turpoaa korvalehden sisäisen verenvuodon seurauksena. Veri kertyy ihon ja korvalehden ruston väliin. Muutos korvalehdellä voi olla hyvin pieni ja

koira sohvalla

Koiran haimatulehdus

Haima on tärkeä elin, joka tuottaa ravintoaineita hajottavia ruoansulatusentsyymejä ruoansulatuskanavaan ja hormoneja verenkiertoon.  Haima sijaitsee koiran vatsaontelon etuosassa, mahalaukun takana.  Haimatulehdus, jota voidaan kutsua myös

Koira istuu pöydän vieressä

Koiran hiivatulehdus

Koiralla malassezia-hiivan ylikasvua tavataan usein iho- ja ulkokorvatulehduksien yhteydessä. Malassezia hiivan aiheuttama iho- ja korvatulehdus on lähes aina seurausta taustalla piilevien syiden ja altistavien tekijöiden

Koira katsoo

Sikaripunkki koiralla

Sikaripunkki – Demodex Canis on ulkoloinen, joka voi aiheuttaa demodikoosiksi kutsuttua ihosairautta. Loinen pesiytyy koiran ihon sisälle karvatuppeen. Sikaripunkkia tavataan terveen ja oireettomankin koiran iholla

koira imettää

Koiran nisätulehdus eli mastiitti

Arkikielessä koiran maitorauhastulehduksesta käytetään usein nimikettä nisätulehdus. Maitorauhastulehdusta esiintyy yleisimmin imettävällä nartulla tai valeraskauden komplikaationa, kun koiran maitorauhaset erittävät maitoa. Maitorauhastulehdus on systeeminen sairaus, joka

kissan ummetus

Kissan ummetus

Ummetus voi aiheuttaa kissalle tukalan olon ja kipua. Usein ainoa omistajan havaitsema oire on, että kissa ei ole tehnyt tarpeitaan pariin päivään. Ummetukselle altistavat tekijät