Artikkelit

Koronavirus

Toimenpiteet lemmikkien hoidon turvaamiseksi

Tiedote koronavirukseen liittyen Normaalin korkean hygieniatason lisäksi jatkamme edelleen kaikkien kosketuspintojen tehostettua desinfiointia. Klinikkakäynnin muistilista: Asioithan meillä vain terveenä (Jos olet sairaana, siirrä aikaa tai

Koiran ruoka-aineallergia

Koiran ruoka-aine allergia

Koiran allergia on sairaus, joka hoitamattomana heikentää koiran elämänlaatua ja aiheuttaa huolta omistajalle. Siksi allergian varhainen diagnoosi ja oikea hoito ovat tärkeitä. Allergia on elinikäinen

ct-kuvaus

CT eli tietokonetomografiakuvaus

Diagnostinen kuvantaminen on käytännössä jokapäiväinen osa pieneläinlääkärin arkea. Ikivanhat tutkimusmenetelmät röntgen ja ultraääni ovat pitäneet pintansa, joskin kehittyneet huimasti vuosien saatossa. Esimerkiksi röntgenfilmien kehittäminen on

kani

Kani ei syö – mikä avuksi?

Terveille kotieläimille ruoka maistuu tavallisesti hyvin. Ruuasta kieltäytyminen kertoo yleensä jonkin asian olevan pielessä. Syömätön lemmikki kannattaa yleensä tarkistaa eläinlääkärissä, varsinkin jos kyseessä on normaalisti

Kanin kastraatio

Alla olevassa kuvassa on Bunny-kani. Bunny kävi toimenpiteessä, jonka jälkeen Bunnyn perhe- ja seuraelämä sisältää vähemmän merkkailua ja ei-toivottua touhuamista. Lisäksi kanin sterilointi estää ei-toivotun

punkki koiralla

Punkin poistaminen

Aiemmin punkkien eli puutiaisten tukehduttamiseen on käytetty usein rasvaa, mutta tällöin punkki saattaa oksentaa ihon sisälle. Tällöin taudinaiheuttajat siirtyvät lemmikkiin. Punkin tukehduttaminen ei siis ole

kissa sohvalla

Kissa oksentaa karvapalloja

Onko karvapallojen oksentelu normaalia? Aina karvapallojen oksentelu ei tarkoita isompaa ongelmaa. Kun kissa pesee itseään, kissa nielee samalla turkistaan irronnutta karvaa. Tällöin kissa normaalisti oksentaa

koira raapii korvia

Koira raapii korvia, mikä avuksi?

Korvien raapiminen on aina oire jostain Se, että koira raapii itseään ei ole normaalia, vaan raapiminen on aina oire jostain. Usein koiran korvien raapimisen taustalla

koira-ulkona

Koiran silmät vuotavat

Silmien vuotaminen on yleinen vaiva koirilla. Silmien vuotaminen voi kertoa siitä, että silmät ovat ärtyneet tai kyynelneste ei pääse normaalisti poistumaan. Mikäli silmät ovat aina

koira

4 syytä: Miksi koira syö multaa

Miksi koira syö multaa? Mikäli olet tämän kysymyksen äärellä, et ole yksin. Kysymys mietityttää useita muitakin koiran omistajia. Mullan syömisen taustalla voivat olla seuraavat syyt:

Kissan kipu – miten sen tunnistaa?

Kissa on taitava piilottamaan kipua, joten usein kissan muuttuneen käytöksen kuvitellaan johtuvan vanhuudesta. Todellisuudessa käytöksen muutoksen taustalla voi olla kipu. Miten kissan kivun tunnistaa? Kissa