Artikkelit

Koronavirus

Toimenpiteet lemmikkien hoidon turvaamiseksi

Tiedote koronavirukseen liittyen Normaalin korkean hygieniatason lisäksi jatkamme edelleen kaikkien kosketuspintojen tehostettua desinfiointia. Klinikkakäynnin muistilista: Asioithan meillä vain terveenä (Jos olet sairaana, siirrä aikaa tai

Koira ja lelu

Koiran valeraskaus iski, mitä tehdä?

Valeraskaus on melko yleinen steriloimattomien narttujen vaiva. Joillakin koiraroduilla sitä esiintyy kirjallisuuden mukaan jopa 50 – 75 %:lla (mm. afgaaninvinttikoira, beagle, bokseri, mäyräkoira). Valeraskauden aikana narttu käyttäytyy kuin olisi tiine, mikä voi

Koiran takajalat

Koiran nivelrikon oireet ja hoito

Nivelrikko on yleisesti tavattu krooninen sairaus, jota esiintyy useimmiten suurikokoisilla koirilla, mutta voi vaivata koiraa iästä tai koosta riippumatta.  Normaalissa nivelessä nivelrusto toimii ikään kuin

Kissa juoksee nurmikolla

Kissan nivelrikko jää usein huomaamatta

Kissan nivelrikko on etenkin vanhoilla kissoilla yleinen, mutta suhteessa harvoin diagnosoitu vaiva. Nivelrikossa nivelen pintaa suojaava rusto rappeutuu, jolloin nivelen muodostavat luut alkavat hangata toisiaan

Koira makaa ulkona

Koiran juoksut ja progesteroni

Koiran puberteetti  Nuoren koiran ensimmäisten juoksujen alkamisajankohdassa on suurta vaihtelua. Tyypillisesti ensimmäinen juoksu alkaa 6-14 kk:n ikäisenä. Joillakin yksilöillä ensimmäiset juoksut voivat tulla jopa vasta 2-2,5 vuoden iässä.    Ensimmäisten juoksujen aikaan

Koira juo vettä

Koiran diabetes voi olla hoitamattomana hengenvaarallinen

Mikä diabetes on? Diabetes mellitus eli sokeritauti on elimistön sokeriaineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, joka johtuu haiman tuottaman insuliinihormonin puutoksesta. Insuliinihormoni vastaa sokerin eli glukoosimolekyylien siirtymisestä soluihin. Glukoosimolekyylit taas ovat

Kissa juomassa hanasta

Kissan diabetes – mistä sairauden tunnistaa?

Mikä diabetes on? Diabetes mellitus eli sokeritauti on elimistön sokeriaineenvaihduntaan vaikuttava sairaus, joka johtuu haiman tuottaman insuliinihormonin puutoksesta. Insuliinihormoni vastaa sokerin eli glukoosimolekyylien siirtymisestä soluihin. Glukoosimolekyylit taas

Melli-kani

Melli-kanin sterilisaatio

Kuvassa on suloinen ja pehmeä Melli-kani. Melli kävi Omaeläinklinikka Ehelissä sterilisaatioleikkauksessa. Kanin sterilisaatio on toimenpide, jossa kanin kohtu sekä munasarjat poistetaan kirurgisesti. Toimenpiteen jälkeen kani

Kani myksomatoosi

Myksomatoosi saapui Suomeen. Kanit kannattaa rokottaa.

Kaniineja koetellaan taas. Keväällä 2016 Suomessa todettiin ensimmäisen kerran RHD-viruksen aiheuttama kaniinien verenvuotokuume. Virus tuli Suomeen ilmeisesti jäädäkseen, mutta lemmikkikanit on saatu suojattua tehokkaan rokotuksen

koira juoksee

Koiran närästys voi olla sairauden oire

Koiran närästyksen tyypilliset oireet Koiran närästys on melko yleinen vaiva, jonka oirekirjo vaihtelee melko paljon. Tyypillisimpiä oireita ovat: nieleskely huulien lipominen pintojen tai tavaroiden nuoleminen