Artikkelit

Koronavirus

Toimenpiteet lemmikkien hoidon turvaamiseksi

Tiedote koronavirukseen liittyen Normaalin korkean hygieniatason lisäksi jatkamme edelleen kaikkien kosketuspintojen tehostettua desinfiointia. Klinikkakäynnin muistilista: Asioithan meillä vain terveenä Desinfioithan kätesi klinikalle saapuessasi Toivomme, että

Koira kuivat silmät

Kuivasilmäisyys koiralla

Kuivasilmäisyys eli keratokonjunktivitis sicca (KCS) on yleinen koirien silmäsairaus.   Kyynelneste on erittäin tärkeää sarveiskalvon elinvoimaisuudelle, sillä kirkas sarveiskalvokudos ei ole verisuonitettua. Kyynelneste varmistaa ravintoaineiden ja hapen pääsyn silmän pinnalle. Kyynelneste suojaa silmän pintaa kuivumiselta ja bakteereilta. Se kosteuttaa silmän pintaa sekä

Kissa istuu pahvilaatikossa

Kissan allergia: ruoka-aineallergia

Ruoka-aineallergia tarkoittaa jonkin ruoka-aineen aiheuttamaa, immuunivälitteistä, eläimelle haitallista reaktiota elimistössä. Mikä tahansa ruoka-aine voi aiheuttaa allergiaa, mutta yleisimmin kissoilla oireita aiheuttavat nauta, kala, maitotuotteet, kana,

Eläinlääkäriasema Vihtivet

Koiran kipu, tunnistatko?

Koiran kipua voi olla vaikea tunnistaa, sillä usein koirat pyrkivät peittämään kivun. Koira ei siis läheskään aina ”valita” kipuaan. Kun kipu liittyy esim. sisäelimiin, kipua

Koira makaa ulkona

Koira oksentaa

Kun koira oksentaa taustalla voi olla useita eri syitä, kuten vatsatauti tai sopimaton tai liian nopeasti syöty ruoka. Oksentelu voi johtua myös vierasesineestä, sisäelinperäisistä ongelmista

koira ontuu takajalkaa

Koira ontuu takajalkaa – ristisidevauriot

Koiran takajalan ontumisen syynä voi olla etummaisen ristisiteen vaurioituminen. Ristisidevaurion oireita ovat toistuva ontuilu ja polven turpoaminen. Ristisidevaurio todetaan eläinlääkärissä tutkimuksilla ja korjataan leikkauksella. Moni

Koiranpentu ja kukkia

Koiranpennun rokotukset

Koiranpennun rokotukset on tärkeä osa ennaltaehkäisevää pennun terveydenhuoltoa ja rokotusohjelmaa tulee noudattaa huolellisesti. Koiranpennun rokottaminen suoraa koiraa merkittävimpiä tarttuvia tauteja vastaan nostamalla elimistön vastustuskykyä taudinaiheuttajian

koira tärisee

Mikä on koiranpennun luovutusikä

Koiran luovutusikä Suomessa koiranpennun luovutusikä on vähintään 7 viikkoa. Osalle pennuista olisi todennäköisesti parempi, jos luovutus tapahtuisi tätä myöhemmin. Koiran kehityksen kannalta on tärkeää, että