10 eläinlääkärin kesävinkkiä lemmikin omistajalle

Vietä turvallinen juhannus ja kesäloma lemmikkisi kanssa
– Vältä tyypillisimmät vaarat Omaeläinklinikan eläinlääkäreiden neuvoilla

1. Grilli kuumana?

Huolehdi grilliherkut ja niiden jämät suoraan roskiin tai kompostiin. Koiratkin pitävät esimerkiksi maissista, mutta saattavat nielaista maissintähkän ahneuksissaan kokonaisena. Se voi aiheuttaa koiralle erittäin vakavan suolitukoksen. Tähkä itsessään ei näy röntgenkuvassa, mikä hankaloittaa diagnoosiin pääsyä. Muita vaarallisia ruokia koiralle ovat mm. kokonaiset kypsennetyt kananluut, tietyt pähkinät, avokado, kovin rasvaiset ruoat, suklaa, rusinat, sipuli, kofeiinituotteet ja tuliset ruoat. Tarjoa sen sijaan koiralle herkkuna esimerkiksi koiranmakkaraa tai maustamatonta lihaa sopivina annoksina.

2. Malttia rantarientoihin!

Pidä rannalla mukana koiralle juomavettä, ja tarkkaile ettei koira juo järvi- tai merivettä. Siinä voi olla esimerkiksi suolistotulehduksia aiheuttavia bakteereita, mutta myös vakaviin myrkytystiloihin johtavaa sinilevää. Jos koirasi on kova juomasieppo, on turvallisinta pitää se poissa vedestä erityisesti pahimpina sinileväkausina, ja pitää uimareissut lyhyinä.

3. Riittävä nesteytys

Riittävä nesteen nauttiminen erityisesti kesähelteillä on tärkeää koirille ja kissoille, samoin kuin ihmisille. Kovan fyysisen rasituksen yhteydessä (esim. agilitykisat, vaellusretki) on syytä varata mukaan myös elektrolyyttiravintolisää. Kysy sopivia valmisteita eläinlääkäriltäsi tai apteekista.

4. Viilennä helteellä!

Jos helle hellii meitä juhannuksena, muista pitää nelijalkainen kaveri viileänä. Missään nimessä koiran paikka ei ole pysäköidyssä autossa, jossa kuumalla säällä jo muutaman minuutin jälkeen uhkaa lämpöhalvaus. Lämpöhalvaukselle ovat erityisen alttiita lyttykuonoiset koirat sekä pennut ja vanhat koirat. Lämpöhalvauksen oireita ovat voimakas läähättely, heikotus, sekavuus, oksentelu ja korkea ruumiinlämpö. Ensihoitona koira siirretään viileämpään paikkaan ja sitä jäähdytetään esim viileällä vedellä. Ensihoidon jälkeen voimakkaasti oireileva koira tulee viedä välittömästi eläinlääkärin hoitoon.

5. Turvallista touhua koira- ja kissakavereiden kanssa!

Puremahaavojen paras hoito on ennaltaehkäisy, joten toisilleen vieraiden lemmikkien kohdatessa on maltti valttia. Toki tututkin lemmikit voivat innostua tappelemaan.
Eniten haavereita sattuu, kun koira tai koirat ovat kytkettyinä, jolloin ne eivät pääse luonnolliesti väistämään toisiaan. Myös ruuasta tai herkkupaloista voidaan käydä koviakin kiistoja, joten juhannusherkut on syytä jakaa tasaisesti.

Kissojen tyypillisimmät tappelut käydään vapaana ulkoilevien ja reviiristään taistelevien kissojen kesken. Kissan kynsi tekee myös pahaa jälkeä koiran silmille, joten erityisesti pienet pennut kannattaa pitää valvonnassa, kun tekevät tuttavuutta kissojen kanssa.

Jos kuitenkin vahinko sattuu, on ensiapuna verenvuodon tyrehdyttäminen, haavan puhdistaminen vedellä ja lisävaurioiden esto. Sen jälkeen ota AINA yhteys päivystävään eläinlääkäriin, koska puremahaavat vaativat pääsääntöisesti antibiootin, ja joskus ompelua.

6. Pääsikö ampiainen yllättämään?

Ampiaisen piston oireita ovat paikallinen turvotus, kutina ja kipu. Pistokohdasta riippuen oireet voivat olla hyvin lieviä tai sitten kovinkin kivuliaita. Ampiaisen piston ensiapuna on (erikoista kyllä) kyypakkaus. Suosittelemmekin pitämään kyypakkausta aina mukana kesäisillä reissuilla. Ota yhteys päivystävään eläinlääkäriin oireenkuvan ollessa kohtalainen tai vakava, jotta saat asiantuntevat hoito-ohjeet. Joskus ampiaisenpisto voi vaatia myös päivystyskäynnin, esim. hyvin pienikokoisen tai nuoren potilaan kyseessä ollessa.

7. Voihan kyykäärme!

Lämpimät säät houkuttelevat myös kyykäärmeet koloistaan ulkoilemaan.
Jos kyy puree lemmikkiäsi, ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin. Ennen hoitoon pääsyä, on tärkeää pitää potilas mahdollisimman liikkumattomana (jos mahdollista, kanna eläintä). Kissa on erityisesti tärkeää pitää myös lämpimänä.

Eläinlääkärissä potilaan elimistön tila arvioidaan. Osa eläimistä reagoi myrkkyyn erittäin voimakkaasti vaarana joutua shokkiin, samoin usein oireiden laatuun vaikuttaa, mihin kohtaan kyy pääsee puremaan (raaja vs. pää).

Eläinlääkäri antaa potilaalle tehokasta suonensisäistä nestehoitoa, opiaattikipulääkettä ja tarvittaessa kyyn vastamyrkkyä. Onnistunut ensihoito vaikuttaa ennusteeseen merkittävästi: se helpottaa eläimen oireilua ja vähentää riskiä sairastua akuuttiin munuaisten vajaatoimintaan, joka tyypillisesti tulee useamman päivän viiveellä. Kortisonista ei ole todettu olevan hyötyä, siitä voi olla jopa haittaa. Näin ollen älä anna lemmikille Kyypakkausta kyynpureman hoitona.

8. Suuntana ulkomaat?

Huolehdi lemmikkisi rokotukset ja madotukset sekä passimerkinnät kuntoon hyvissä ajoin ennen matkaa. Mikäli aiotte matkustaa lemmikin kanssa ulkomaille kesärientoihin, on syytä muistaa jo hyvissä ajoin tarkistaa että kaikki on kunnossa. Juuri hiljattain Torniossa järjestetyssä ratsiassa 7 koiraa käännytettiin Suomen rajalta puutteellisten asiakirjojen vuoksi. Siinäpä ei ole kovin kiva mutka kesämatkaan. Eläinlääkärimme neuvovat tuonti- ja vientiasioissa ajanvarauksella.

9. Varovasti terävien esineiden kanssa!

Erityisesti koirat ovat taitavia syömään mitä eriskummallisimpia esineitä. Terävien lisäksi esim. lankamaiset esineet ovat vaarallisia suolistossa, koska ne takertuvat eivätkä kulje yhtenäisesti eteenpäin. Huolehdi siis että siivoilet pois lemmikin saatavilta esimerkiksi neulat, ongenkoukut, lankakerät, siimat ja lasinsirut – ne saattavat pahimmillaan aiheuttaa vakavan suolen tukkeutumisen tai jopa puhkeamisen. Epäiltäessä lemmikin syöneen jotain vaarallista, on aina parasta ottaa viivytyksettä yhteyttä lähimpään päivystävään eläinlääkäriin avun saamiseksi.

10. Ole varovainen tuuletusikkunan kanssa jos taloudessasi asustaa kissa!

Joka keväinen- ja kesäinen surullinen ilmiö eläinklinikoilla tunnetaan ammattipiireissä nimellä FFF, ja sillä tarkoitetaan Free Falling Feline. Se tarkoittaa kissapotilasta, joka on tuotu hoitoon sen pudottua korkealta. Tavallisesti kissa on pudonnut esimerkiksi avoimesta ikkunasta. Tyypillinen ongelma on ilmarinta ja alaleuan murtumat, samoin kuin jalkojen murtumat ja sisäiset vammat. Suosittelemme lämpimästi, että kaikkiin kissatalouksiin asennetaan ikkunoihin turvaverkko joka estää kissan läpipääsyn tuuletettaessa. Muistakaa turvallisuus myös parvekeulkoilussa!

Teksti Eläinlääkäri Kaisa Juhajoki